Comparteix-ho

Per tal de posicionar-se clarament a favor de la creació, oferir cultura de qualitat i donar suport als creadors i creadores locals, la Federació manté una convocatòria permanent de RESIDÈNCIES ARTÍSTIQUES.

La convocatòria va dirigida a professionals de les arts escèniques (teatre, música, dansa i circ) que estiguin iniciant el seu procés de creació i busquin un espai per treballar el seu projecte.

– La companyia disposarà d’un temps determinat per assajar a les instal·lacions de l’entitat i comptarà amb suport en la comunicació i difusió de l’estrena dels muntatges.

L’estrena de l’obra, projecte artístic inèdit -obra no estrenada-, es durà a terme a l’espai del mateix ateneu.

– La participació en les residències no suposarà cap mena de cost per les companyies. Volem que això sigui l’oportunitat que necessiten les companyies que potser no han pogut dur a terme el seu espectacle per manca de recursos.

Us animem a consultar les propostes vigents! Recordeu que disposem dels dossiers de cada un dels projectes, podeu demanar-ne la consulta a xtac@ateneus.cat

PROPOSTES VIGENTS

 

PROPOSTA 1

Artista: El Abuelo de Dios

Espectacle: Fakirs

Gènere: TEATRE, CIRC, FAKIRISME I TEATRE DOCUMENTAL

Breu resum: El projecte “Fakirs” és una proposta de teatre documental format pel Fakir Testa i en Xavier Doménech, director del documental. Un espectacle que fusiona els dos gèneres amb l’objectiu de donar a conèixer la història de l’enigmàtic món del faquirisme al nostre país. Amb el Fakir Testa sobre l’escenari, acompanyat per imatges del documental, veurem un retrat del passat, present i futur d’una minoria privilegiada que ha complert el somni de la seva infantesa: poder viure sent un Fakir. Un espectacle en el qual el control del cos i la ment fan possibles coses inimaginables.

Durada prevista de la residència: De 7 a 10 dies.

Dates proposades: Novembre de 2023.

Poblacions on fer la residència: Barcelona, Barcelonès i Girona.

Dates previstes de l’estrena: Desembre de 2023.

Necessiten: Accés al teatre i accés a l’equipament tècnic projector, pantalla, il·luminació i so.

DOSSIER DEL PROJECTE

PROPOSTA 2

Artista: Marc Bosch

Espectacle: Escorça

Gènere: CIRC

Breu resum: Marc Bosch, amb estudis en arts del circ, especialitat de trapezi fix i acrobàcia sobre objectes, a l’escola de circ Rogelio Rivel, forma part del col·lectiu de circ Cia. Buela (multidisciplinari). Aquest espectacle, Escorça, neix com un projecte en format solo que es nodreix de les meves experiències personals, lligades a la normativitat [com la de gènere o d’orientació sexual], i creant una reflexió sobre la nostra essència. Vol ser un projecte de recerca transdisciplinari, que involucri el llenguatge del moviment i la corporalitat del circ, travessat per la música i el teatre. L’objecte de circ [el trapezi] està al centre de la recerca, on se sumen altres elements [roba, politges, cordes…] i on, a través d’un llenguatge tragicòmic, desenvoluparan una dramatúrgia marcada per la suspensió en l’espai i la desconstrucció del llenguatge del circ. Un viatge en solitari, però amb col·laboradors i col·laboradores pluridisciplinaris, per donar-li un enfocament des de la diversitat.

Durada prevista de la residència: 25 dies.

Dates proposades: 04/12/2023     15/12/2023     15/01/204     02/02/24

Poblacions on fer la residència: Barcelona, Badalona i Barcelonès.

Dates previstes de l’estrena: Maig de 2024.

Necessiten: Accés al teatre i accés a l’equipament tècnic: 2 PC, 1 Panorama, un tul de 5x5m minim, 2 ancoratges de 300kg al sostre + 1 ancoratge de 300kg al terra de l’escena.

DOSSIER DEL PROJECTE

PROPOSTA 3

Artista: Carles Castaño

Espectacle: Siu-Wan

Gènere: TEATRE

Breu resum: Embarca’t en una experiència teatral sense precedents amb SIU-WAN, una obra de teatre immersiu participatiu que et transportarà a un món digital ple de sorpreses. En aquest intrigant viatge, exploraràs un metavers on les fronteres entre el real i el virtual es desdibuixen. Converteix-te en un protagonista actiu mentre et submergeixes en la trama de la nostra protagonista, una adolescent que visita una empresa, la qual realitza teràpies psicològiques a través de la tecnologia més moderna d’aquest món distòpic. Així, SIU WAN prendrà forma de videojoc en primera persona de realitat virtual (RV), però amb una diferència important: les usuàries no tindran un paper passiu com a espectadores tradicionals, sinó que hauran de posar-se en la pell de diferents avatars per a actuar com aquests i generar una història que estarà inscrita en el codi de programació del mateix videojoc. A través d’aquest format interactiu, les usuàries es converteixen en partícips actius de l’obra, prenent decisions que tindran un impacte directe en la trama i canviant en temps real el curs del guió. En resum, SIU WAN busca trencar les barreres entre l’espectacle i la vida real, oferint una experiència única i immersiva en un món digital on la interacció i la creativitat són les protagonistes.

Durada prevista de la residència: Última setmana de febrer i tres setmanes de març. Els períodes de la residència serien entre setmana i de matins, de 10h a 14h.

Dates proposades: Període 1: Del 26 al 29 de febrer / Període 2: De l’1 al 13 de març / Període 3: Del 25 al 28 de març

Poblacions on fer la residència: Barcelona

Dates previstes de l’estrena: 17 d’abril

Necessiten: Accés al teatre i accés a l’equipament tècnic: Seria imprescindible una sala diàfena, que tingués connexió a internet i endolls.

DOSSIER DEL PROJECTE

PROPOSTA 4

Artista: Marta Pajares

Espectacle: Honestament Pretenciós

Gènere: DANSA

Breu resum: Honestament Pretenciós és una obra performàtica en solitari de Marta Pajares, ballarina i intèrpret. Amb diverses capes de significats i afirmacions, el seu personatge s’entreveu i es comprèn gradualment a mesura que es narra i es van retirant capes, fins a despullar-se de la pretenciositat per revelar un rerefons humilment honest. El personatge prèn el seu temps per desenvolupar-se amb moltes ganes de compartir-se, però abans necessita posar-se a prova i aplanar el terreny per sentir-se segur, íntim i còmode. Intenta transmetre alguna cosa oposada a la vanitat, encara que el seu mitjà sigui aparentment pretenciós i irònic. Parla de la necessitat de la impossibilitat per existir. Un subjecte que pateix col·lapses oscil·lant i fluctuant a les vores de la construcció del gènere. És un grinyol irònic i contrapuntístic de l’egocentrisme, del fet d’haver d’enfrontar-se a un mateix per presumir d’un mateix, de cansar-se d’un mateix per trobar inspiració en els altres. De l’aïllament, alhora essencial i verinós. De voler-se un mateix però saber quan fer un pas enrere per no ofegar-se a la piscina d’un mateix, alhora que fer d’aquesta piscina la millor versió possible. Acostumar-se a la tristesa, acceptar la impossibilitat. És un anhel constant de la no-existència.

Durada prevista de la residència: 1 mes

Dates proposades: Gener, febrer o març de 2024

Poblacions on fer la residència: Barcelona

Dates previstes de l’estrena: Març o abril de 2024

Necessiten: Accés al teatre i accés a l’equipament tècnic: Mirall, linòleum, focus de llum i calefacció.

DOSSIER DEL PROJECTE

PROPOSTA 5

Artista: Nia Torres

Espectacle: T.R.U.M.E (Te Regalo Un Minuto Eterno)

Gènere: DANSA

Breu resum: T.R.U.M.E és una peça multidisciplinària que qüestiona l’enfocament actual en les maneres de fer art, ja sigui en sala o al carrer, i com aquestes formes afecten les persones que ho consumeixen. L’objectiu d’aquesta residència és crear l’estructura i els dispositius necessaris per a desenvolupar la connexió entre l’espectador i l’artista. Pretenent establir un pont cap als records oblidats del ballarí, convertint l’escenari en una experiència immersiva per a l’espectador. En aquest context, es busca facilitar un intercanvi on l’espectador pugui compartir un record per un altre. Aquesta peça brinda la possibilitat d’una connexió més activa i personal de l’espectador amb l’artista, i les arts, deixant una marca en la persona en forma de record que pugui perdurar una vegada s’acabi l’obra. Creant una experiència significativa que no es limita només a l’entreteniment.

Durada prevista de la residència: 1 mes

Dates proposades: Del 6 de maig al 6 de juny del 2024

Poblacions on fer la residència: Barcelona  /  Badalona  /  Vilafranca del Penedès

Dates previstes de l’estrena: Últim trimestre del 2024

Necessiten: Accés al teatre i accés a l’equipament tècnic: Equip de so, miralls i sòl llis (linòleum o parquet).

DOSSIER DEL PROJECTE

PROPOSTA 6

Artista: Guillermo Witt Roura

Espectacle: CIRCBRID

Gènere: CIRC

Breu resum: Aquest muntatge escènic planteja la creació d’una peça d’aproximadament 25 minuts, estant ara mateix en l’etapa de recerca; la qual neix de la idea d’abordar, mitjançant l’exploració del moviment corporal, aquest híbrid que neix de la unió del pal xinès i la corda llisa connectats entre si i les possibilitats tècniques, acrobàtiques i narratives que aquesta unió proposa.

Durada prevista de la residència: D’una a dues setmanes.

Dates proposades: Març o Abril del 2024

Poblacions on fer la residència: Barcelona  /  Sabadell  /  Salt

Dates previstes de l’estrena: Agost del 2024

Necessiten: Accés al teatre i accés a l’equipament tècnic: Sala 6x6x5m, 3 ancoratges a terra, 1 punt aeri, llum general, caixa de so i un tècnic.

DOSSIER DEL PROJECTE

PROPOSTA 7

Artista: Cía. Pla Roig

Espectacle: Ovella Elèctrica

Gènere: DANSA

Breu resum: “Ovella elèctrica” és una obra de dansa emmarcada dins de l’univers de Blade Runner, pel·lícula dirigida per Ridley Scott en 1982, basada en la novel·la “Somien els androides amb ovelles elèctriques?” de Philip K. Dick. Mitjançant el recurs de la dansa es reflexiona sobre la fricció entre els límits de l’humà i no humà. L’obra rebusca en la qüestió de si existeix una essència humana o si en realitat es tracta d’una construcció simbòlica que es projecta per a donar sentit a la nostra existència. Què significa realment el fet de viure?

Durada prevista de la residència: 4 setmanes

Dates proposades: Març/Abril o Setembre/Octubre del 2024

Poblacions on fer la residència: Barcelona

Dates previstes de l’estrena: Novembre del 2024

Necessiten: Accés al teatre i accés a l’equipament tècnic: Espai diàfan amb equip de so.

DOSSIER DEL PROJECTE

PROPOSTA 8

Artista: Gaspar Corts

Espectacle: COORDENADES

Gènere: TEATRE

Breu resum: Coordenades és la nostra primera peça; un text de nova creació dins del gènere de l’autoficció que tracta la pèrdua d’un ésser estimat en una edat inesperada. En forma de rèquiem, la història es fila amb elements com el penediment, el concepte de la mort o l’impacte de les cicatrius en la vida del protagonista. Volem posar sobre la taula aquests elements quotidians que poden condicionar el nostre present i futur. SINOPSI: El Jordi es desperta a sobre d’un sorral mentre dos personatges anomenats A i B l’acompanyen en aquest viatge tan característic. “El temps entre que acluquem els ulls i ens adormim” és el que dura l’obra. Aquest espai de temps on apareixen, neixen, reneixen i moren els nostres dimonis i els nostres mals. Un mapa del dolor que parla del protagonista d’una manera diferent.

Durada prevista de la residència: 3 setmanes

Dates proposades: juny del 2024

Poblacions on fer la residència: Barcelona / Girona / Salt / Celrà / Sils

Dates previstes de l’estrena: Setembre del 2024

Necessiten: Accés al teatre i accés a l’equipament tècnic: Espai diàfan amb equip de so.

DOSSIER DEL PROJECTE

PROPOSTA 9

Artista: Raquel Martos

Espectacle: EFECTE MÜLLER

Gènere: TEATRE / CIRC

Breu resum: Trastorn mental, trastorn humà, incisa mania de descriure qualsevol moviment, qualsevol fet; vestir el sant i oblidar la nuesa, la Humanitat. ¿Personalitat, neurosi, psicosi social, cultural o del sistema? Enrique Heine, diu: La veritable bogeria potser no és una altra cosa que la saviesa mateixa que, cansada dedescobrir les vergonyes del món, ha pres la intel·ligent resolució de tornar-se boja. ¿Que pasa quan no parlem del que pasa? Un nou paradigma ens abraça, on cal i existeix la necesitat d’expresar tota singularitat, autenticitat, sensibilitat o vulnerabilitat. Efecte Müller neix de la intenció de donar visibilitat al recorregut de la psicologia,psiquiatria i l’estudi de la conducta humana i com aquest a afectat a la societat; quinsestigmes s’han generat, i cap a quina mirada ens volem construir. Reflexionar sobre trastorn, salut, emoció o malaltia, fer un gir al voltant d’aquests conceptes per finalment integrar el respecte i la diversitat mitjançant una eina vivencial com són les arts escénique.

Durada prevista de la residència: Mínim 10 dies

Dates proposades: Maig, Setembre o Novembre del 2024

Poblacions on fer la residència: Llorenç del Penedès / Vila-rodona / Reus / Vilafranca del Penedès

Dates previstes de l’estrena: Desembre del 2024

Necessiten: Espai disponible de dilluns a divendres al matí i cap de setmana a concretar. Dimensions: L’espectacle consta d’una estructura d’aeris amb les següents mesures: 6,47x 6,86x 6,20 d’alt *Poder deixar el material a la sala. *Si és possible, ajuda per al muntatge i desmuntatge de l’estructura (normalment ens ajuda algú de la brigada quan fem espectacles).

DOSSIER DEL PROJECTE

Si sou un ateneu i us interessa la proposta, envieu un correu a xtac@ateneus.cat.

Si sou un artista professional i voleu fer una residència a un ateneu federat, consulteu les bases de la convocatòria i ompliu el formulari de sol·licitud.

Deixa un comentari