RESIDÈNCIES ARTÍSTIQUES FAC
Cada any la Xarxa de Teatres d’Ateneus de Catalunya fa una convocatòria de RESIDÈNCIES ARTISTIQUES amb la finalitat d’acostar els artistes professionals als ateneus i el seu entorn. Un projecte per incentivar la creació, oferir cultura de qualitat als nostres socis i veïns, crear sinergies i donar suport als creadors locals.
Per tal de posicionar-se clarament a favor de la creació, oferir cultura de qualitat als socis i veïns dels ateneus i donar suport als creadors locals, la Federació engega una convocatòria permanent de residències artístiques adreçada, exclusivament, als artistes professionals.
La convocatòria va dirigida a professionals de les arts escèniques que estiguin iniciant el seu procés de creació i busquin un espai per treballar el seu projecte. Les propostes es poden presentar durant tot l’any i implicarà que la companyia i l’ateneu es posin d’acord, amb la supervisió i l’assessorament de l’equip tècnic de la FAC.
La companyia disposarà d’un temps determinat per assajar a les instal·lacions de l’entitat i comptarà amb suport en la comunicació i difusió de l’estrena dels muntatges, que es durà a terme a l’espai del mateix ateneu. La participació en les residències no suposarà cap mena de cost per les companyies.
Cal deixar clar que hi ha molts ateneus que ja obren les seves pròpies convocatòries de residències artístiques, com és el cas de Lluïsos Teatre o el Círcol de Badalona. Creiem fermament en què la cultura és un bé essencial i s’ha de promocionar, impulsar i protegir. Per això, des de la FAC engeguem aquest projecte que sens dubte ajudarà a dinamitzar els equipaments culturals dels ateneus i, alhora, aportarà el context que necessiten les companyies artístiques per assajar i estrenar els seus espectacles.
Per tal de donar l’oportunitat que necessiten a companyies que potser no han pogut dur a terme el seu espectacle per manca de recursos, els sol·licitants hauran de presentar un projecte artístic que no hagi estat estrenat. Es poden presentar projectes de les diferents disciplines: teatre, música i dansa.
Per a més informació enviar un correu electrònic a xtac@ateneus.cat.
PROPOSTA 1 (Adjudicada: Círcol de Badalona)
- Companyia: La Melancòmica
- Espectacle: La Festa de les MALES DONES
- Gènere: TEATRE MULTIDISCIPLINARI (Text, físic, esquetxos, monòlegs, coreografies, música, projeccions…)
- Breu resum: Un dia et lleves i ja tens trenta anys. I quan ho dius amb un somriure algú et contesta: “Uau, trenta… JA?” I llavors et canvia el somriure, perquè saps que aquesta pregunta vol dir que estàs fent tard. Als trenta els nostres pares ja tenien parella, casa i fills, i nosaltres ens plantem als trenta i què passa? Doncs que és impossible viure sola a Barcelona, que l’amor del príncep blau que els contes de fades ens van prometre no ha arribat, que si hi ha ”príncep” tens a tota la societat pendent de quan serà el casament, els fills, els plans de futur, que la precarietat no dona per formar una família i, sobretot, que pobre de tu que diguis que no necessites tenir parella o fills perquè aleshores et converteixes en una mala dona. Aquest projecte d’autoficció neix de la necessitat expressiva de varies actrius creadores que sentim la pressió d’haver de complir el rol social que s’espera de nosaltres pel fet de ser dones, especialment quan arribem a la trentena i tothom (nosaltres incloses) pensa que se’ns està “passant l’arròs”. Creiem que s’ha de parlar més d’aquests temes i donar veu a les dones que encara no saben si volen ser mares, les que tenen molt clar que no volen ser-ho però la societat les qüestiona constantment, aquelles dones que han decidit que volen tenir un altre estil de vida, que han decidit dedicar el seu temps, esforç, energia i diners en altres projectes vitals que son igual de vàlids i respectables que el fet de casar-se, tenir fills, comprarse una casa, etc. I aquelles dones que potser simplement no poden tenir-ho. Seguirem les aventures de dues joves de trenta anys, que comparteixen un piset a la Vila de Gràcia de Barcelona, i que sobreviuen amb humor entre la precarietat laboral, les pressions socials i els clixés de gènere o racials que es troben per davant mentre la societat les etiqueta, facin el que facin, a la categoria de MALES DONES. Tot això expressat en clau d’humor per crear empatia amb el públic i que tothom s’hi pugui veure reflectit, ja sigui dona o no, de trenta o no, i amb expectatives -socials- complertes o no. Una comèdia fresca i frenètica a l’hora, marcada per l’humor femení, intel·ligent i de crítica social: perquè el primer que fem sempre és riure de nosaltres mateixes.
- Període proposat per fer la residència: 1 Maig 15 Juliol / 15 Maig 30 Juliol / 1 Juny 30 Setembre (Agost Vacances)
- Durada prevista de la residència: 2 mesos i mig
- Necessiten: Última setmana (o dues últimes): Sala de teatre amb equipament tècnic de llums i so per fer proves tècniques amb els seus projectors. Per la resta de residència només necessitarien un espai lliure d’obstacles, uns 2/3 matins a la setmana.
PROPOSTA 2 (Encara per adjudicar)
- Artista: Vanessa Kamp
- Espectacle: Sandi Bonbon
- Gènere: TEATRE I DANSA (Escena híbrida, nous llenguatges del cos, noves dramatúrgies, performance…)
- Breu resum: Vanessa Kamp és una artista nord-americana amb seu a Barcleona. Té formació en esports, belles arts, i tèxtils, amb una predilecció pel tàctil i sensorial que es reflecteix en els seus treballs, que més recentment ha estat una fusió de dansa i clown, com es veu en la seva recent producció: Cheetah Banks.Sandi Bonbon és un nou sol de 60 minuts dins de les temàtiques de dansa, moviment, performance, nous llenguatges del cos, noves dramatúrgies, escena híbrida, i instal·lacions performatives. Aquesta serà la segona entrega de la trilogia Cheetah Banks, construïda de la dansa improvisada, bufó, teatre físic, textos, música original, vestuaris originals, i objectes escultòrics amb molt afí al Performance Theatre. Veurem a Sandi tant com un ésser virtual mitjançant trucades de Skype i hologrames de baixa tecnologia com una presència física a l’escenari. Des del llenguatge, el gest, els senyals culturals, veiem a Sandi “performing” cultura, desemmascarant narracions de nació, classe, identitat, de manera defectuosa, s’encalla en bucles, on tot es converteix en un terreny de joc de confusions, reptes fonètics, malentesos, bucles textuals i físics alhora divertits, emocionals, i crítics.
- Durada prevista de la residència: 3 mesos repartits en dues estances de 6 setmanes. Estrena prevista per l’octubre de 2023.
- Necessiten: Material imprescindible pels assajos: Sala d’assaig de mínim 50m2, terra adequat per fer treball corporal/dansa (desitjable: sala amb miralls, equip de so i petit espai de magatzem per guardar attrezzo). / Material imprescindible pels assajos generals i tècnics: Accés al teatre de presentació i accés a l’equipament tècnic audiovisual, àudio, llums.
PROPOSTA 3 (Adjudicada: La Catequística de Figueres)
- Companyia: Oblideu-vos de nosaltres
- Espectacle: El regne de les dones
- Gènere: TEATRE
- Breu resum: Amb una reescriptura del relat del mateix títol de Txèkhov s’inicia un exercici dramatúrgic que vol aprofundir en la idea d’inadaptació: L’Anna Akímovna passa de ser un personatge del relat a la narradora dels fets que li van succeir 10 anys enrere. La materialització del pas del temps serà l’altre puntal de la proposta; a través d’una escenificació viva, on el disseny floral, el d’olors i el vestuari seran tractats i desenvolupats com l’altre llenguatge artístic portat a escena. Un monòleg, un espectacle visual i, sobretot, un diàleg escènic polièdric.
- Període proposat per fer la residència: Del 22 al 25 de maig
- Durada prevista de la residència: 4 dies
- Necessiten: Material i personal tècnic.
- Companyia: THE CONSCIOUS MOVE
- Espectacle: TEMPO
- Gènere: DANSA
- Breu resum: El tiempo es algo que nos concierne a todos, nadie está por encima de él y todos somos testigos de sus efectos sobre nuestro ser. Tempo busca plasmar en palabras y danza
una reflexión sobre lo que es el tiempo, su impacto sobre nuestro cuerpo, nuestro espíritu y la vida misma. La fragilidad de la especie humana, su infinita resiliencia frente a los límites físicos y el profundo miedo de adaptarse a la existencia con un cuerpo que inevitablemente cambia. A ravés de la historia de una bailarina que comparte sus experiencias y su búsqueda del camino de la aceptación, se extiende una invitación a vivir y reflexionar sobre el cómo vivimos y sentimos el tiempo. Este camino induce al cuerpo a soltar los apegos y manifestar en
movimiento los nuevos panoramas a los que llevan el cambio, el entendimiento y el tiempo. - Poblacions on voldria fer la residència: Barcelona
- Període proposat per fer la residència: Del 9 al 27 de gener de 2023
- Durada prevista de la residència: 3 setmanes
- Necessiten: Equip de so i espai apte per la dansa
- Companyia: LAS CHICAS DEL BARRO
- Espectacle: COS(I)FICADES
- Gènere: FANG, TEATRE, DANSA I CIRC
- Breu resum: Cos(i)ficades és un espai per a reflexionar sobre els cossos que habitem. Cossos que ens venen donats, que no hem triat i amb els que estem compromeses tota una vida. Un espectacle que a partir del fang, el circ, la dansa, el teatre, la música en viu i l’humor, ens transporta a un univers on podem parlar sobre el cos sense tabús.
- Poblacions on voldria fer la residència: Olot – La Garrotxa
- Període proposat per fer la residència: Del 2 gener de 2023 al 31 gener de 2023
- Durada prevista de la residència: 1 mes
- Necessiten: Espai de 6×6 i mínim 4 metres d’alçada. Equip de so. Vestuari amb dutxes.
ADJUDICADA AL CASAL DE VILAFRANCA – Estrena: Diumenge 22 de gener, a les 12:30h
- Companyia: PRODUCCIONS ESSENCIALS
- Espectacle: RERE L’OMBRA DE WENDY I PETER PAN
- Gènere: TEATRE I TEATRE D’OMBRES PÚBLIC FAMILIAR
- Breu resum: És un espectacle poètic d’ombres immersiu on tot el públic interactua amb l’escena. Un espai de joc per tots els públics. Estem fent una revisió i actualització sobre el mite de Peter Pan en el que volem reflexionar sobre qué significa fer-se gran. Estem buscant un espai per poder estrenar-lo a partir de novembre.
- Poblacions on voldria fer la residència: Barcelona
- Període proposat per fer la residència: Del 14/11/2022 al 02/12/2022
- Durada prevista de la residència: Ideal 20 dies en total, ens podem adaptar. Preferiblement dies consecutius en horari de tarda si hi haguès possibilitat i sino de matins. De 4 a 5 hores al dia.
- Necessiten: Equip de música, foscor, poder penjar una escenografia molt lleugera ( tres troços de tela que van enganxats al peine per un punt, que es monta i desmonta fàcilment) i si és possible poder disposar de taula de llums i algun foco, però no és imprescindible. Podem assajar sense llums.
- Imatges i vídeos de l’espectacle en aquest enllaç.
- Companyia: Companyia Enne
- Espectacle: SATOR (títol provisional) disposen dels drets d’autor
- Gènere: Circ
- Resum: El plantejament d’aquesta creació és un exercici de reflexió sobre el condicionament social, per a això recorro a un paral·lelisme simbòlic entre les conductes d’una persona i un hàmster. El punt de partida és la roda de hàmster, que tendeix a ser objecte de mofa quan un rosegador entra en aquest tipus de rodes suspeses que no porten enlloc. Són rodes estàtiques i les fem servir per exemplificar bucles o situacions sense sentit. De la mateixa manera, les persones instal·len comportaments rutinaris que podrien simbolitzar aquesta roda. Ens entretenim a seguir sèries televisives, veure vídeos virals al mòbil o pujar fotos de les nostres vides a les xarxes socials. Aquestes conductes s’assenten molt ràpidament a les nostres vides sense adonar-nos-en. Es van acomodant a poc a poc i esdevenen necessitats socials sense les quals ens excloem de la societat. Ja no ens recordem com ens comunicàvem. Creiem avançar en el consum irrefrenable, però després d’una sèrie en vindrà una altra, després d’un vídeo t’enviaran un altre i per existir a les xarxes socials hauràs d’estar pujant fotos cada dia. Per arribar on? Ens enfrontem a bucles repetitius de comportaments insulsos. Som com a hàmsters en una roda de consum. En aquesta creació també vull recórrer a dues simbologies mitjançant el televisor/mòbil: Una, el paral·lelisme amb SOMA, la droga inventada per Huxley. L’evasió emocional a través del consum televisiu plasma literalment l’ús de soma a ‘Un Món Feliç’ “… I saben que un sol gram de soma cura deu sentiments malenconiós.”. I l’altra, amb el clàssic ‘Mito de la Caverna’; en aquesta al·legoria on s’expliquen metafòricament l’existència de dos mons (dins i fora d’una caverna) i que allò que es pot arribar a observar dins de la caverna/casa (món dels sentits) per les projeccions de les ombres/televisió són meres aparences de la realitat (món de les essències). És una reflexió sobre de on ens arriben les informacions i qui ens les explica.També vull que el concepte i l’acció de treball es mostri en aquesta DISTÒPIA que volem portar a escena. Per això, recorro al treball a la fàbrica, al metall. En una picada d’ullet a ‘Temps Moderns’ de Chaplin, vull retratar (d’una altra manera) el treball mecànic i rutinari a través del treball de ferreria; ja que els tres artistes saben, han treballat i treballen el ferro. Així, les seves eines seran la soldadora i la radial per exemplificar el taylorisme d’antany i d’ara. Per acabar, vull aclarir que, malgrat les idees evocades, SATOR no desitja reivindicar, criticar ni imposar cap moral de cap mena. No vol, ni cerca, sostenir un discurs polític. Simplement vol reflectir una realitat que existeix de manera àmplia en la societat. És veritat que dissenteixo en la utilització i imposició de certes formes de “progrés”. Escollir entre un Samsung o un Iphone és un exemple de falsa llibertat d’elecció ja que se’ns oblida l’imperatiu de necessitar un mòbil a la nostra societat. Crec que l’única denúncia que pretenc mostrar és que el progrés no és sinònim de millora ni de benestar. La fal·làcia del desenvolupament és actualitat en els nostres temps pandèmics.
- Poblacions on voldria fer la Residència: Cardedeu/Granollers/ Llinars del Vallés Mataró/Barcelona
- Període: mínim una setmana, màxim dues setmanes:
entre el 9 de maig i el 24 de juny/Entre l’1 de octubre al 31 de octubre/Entre l’1 1 de novembre i el 16 desembre - Necessiten : Equip de so Espai diàfan i llis, sense inclinació Alçada mínima de 5 metres
ADJUDICADA A LA VERBENA SANT JOAN DE VILATORRADA – Estrena el 19 de març a les 20h
- Companyia: TOP HAT PRODUCCIONS Roger Pera
- Espectacle: EXIT, el musical de la meva vida.
- Gènere: TEATRE – També música, canta i porta pianista- Disposa dels drets d’autor
- Breu resum: “ÈXIT, el musical de la meva vida”, basat en el seu llibre autobiogràfic Èxit, on tot comença ( Angle Editorial ), és un joc de miralls entre realitat i ficció, amb l’actor recreant al piano alguns dels seus papers en el teatre musical.
- Poblacions on voldria fer la residència Sant Joan Vilatorrada, Capellades, Premià de Dalt Molins de Rei Begues
- Període d’assaig: 3 setmanes /Dates entre el dia 01/03/22 i el 20/03/22
Calculen 3h per dia (de 10h a 13h, en cas de tarda de 18h a 21h) Preferible 8,9 i 10 i I el 15,16 i 17 de març - L’estrena hauria de ser el 19 o el 20 de març.
- Necessitats: Piano i Llums (poden portar ells el teclat)
‘Orígens’ del grup Airun i el Cor Jove del Coro de Sentmenat – Coro de Sentmenat (Estrena el 6 de novembre)
Documents: Origens_dossier
‘Textures’ de Christian Ramos – Ateneu Santfeliuenc (Estrena el 1 d’octubre)
Documents: Textures.pdf
‘Pell de Taronja’ de la Companyia Rasa-Sara Colomino – Casino Prado de Sitges (Estrena el 31 d’octubre)
Documents: PielDeNaranjaCAT.pdf
Iaia – Centre Moral d’Arenys de Munt
Documents: Laia_dossier.pdf
Poldo – Orfeó Lleidatà
Documents: Poldo_dossier.pdf
La Gran Fuga – Casal de Vilafranca
Documents: La_gran_fuga_dossier.pdf
La Ciutat Llunyana – Lluïsos d’HortaLa
Documents: La_ciutat_llunyana.pdf