RESIDÈNCIES ARTÍSTIQUES FAC

Cada any la Xarxa de Teatres d’Ateneus de Catalunya fa una convocatòria de RESIDÈNCIES ARTISTIQUES amb la finalitat d’acostar els artistes professionals als ateneus i el seu entorn. Un projecte per incentivar la creació, oferir cultura de qualitat als nostres socis i veïns, crear sinergies i donar suport als creadors locals.

Per tal de posicionar-se clarament a favor de la creació, oferir cultura de qualitat als socis i veïns dels ateneus i donar suport als creadors locals, la Federació engega una convocatòria permanent de residències artístiques adreçada, exclusivament, als artistes professionals.

La convocatòria de residències artístiques 2022 va dirigida a professionals de les arts escèniques que estiguin iniciant el seu procés de creació i busquin un espai per treballar el seu projecte. Les propostes es poden presentar durant tot l’any i implicarà que la companyia i l’ateneu es posin d’acord, amb la supervisió i l’assessorament de l’equip tècnic de la FAC.

La companyia disposarà d’un temps determinat per assajar a les instal·lacions de l’entitat i comptarà amb suport en la comunicació i difusió de l’estrena dels muntatges, que es durà a terme a l’espai del mateix ateneu. La participació en les residències no suposarà cap mena de cost per les companyies.

Cal deixar clar que hi ha molts ateneus que ja obren les seves pròpies convocatòries de residències artístiques, com és el cas de Lluïsos Teatre o el Círcol de Badalona. Creiem fermament en què la cultura és un bé essencial i s’ha de promocionar, impulsar i protegir. Per això, des de la FAC engeguem aquest projecte que sens dubte ajudarà a dinamitzar els equipaments culturals dels ateneus i, alhora, aportarà el context que necessiten les companyies artístiques per assajar i estrenar els seus espectacles.

Per tal de donar l’oportunitat que necessiten a companyies que potser no han pogut dur a terme el seu espectacle per manca de recursos, els sol·licitants hauran de presentar un projecte artístic que no hagi estat estrenat. Es poden presentar projectes de les diferents disciplines: teatremúsica i dansa.

Per a més informació enviar un correu electrònic a xtac@ateneus.cat.

CLIQUEU AQUÍ PER DESCARREGAR LES BASES DE LA CONVOCATÒRIA

ELS PROJECTES PODEN PRESENTAR-SE OMPLINT EL FORMULARI QUE PODEU DESCARREGAR CLICANT AQUÍ.

  • Companyia:CIA. LA CALÍOPE
  • Espectacle: ÁINE
  • Gènere: DANSA
  • Breu resum: Áine és una deessa del cel a la mitologia cèltica i la reina de les fades irlandesa. Com a deïtat, viatja per l’espai i és filla del déu del mar. És una deessa de la fertilitat en honor de la qual se celebrava la festa de la nit d’estiu, que després es transformaria a la festa de Sant Joan. Aquesta obra sorgeix de la cerca i del reconeixement de l’essència, del desig profund, del motor intern. Mitjançant el moviment, els gestos i la interacció entre els cossos donem vida a un reflex del que flueix i creix dia a dia en el fur més intern de l’inconscient i allò que ens fa reconèixer, legitimar i abraçar els canvis per poder evolucionar. El moment present, és a dir, l’existència mateixa, pot centellejar per acció o esdeveniment. Al llarg d’aquesta epopeia de Gaia, escrita en el llenguatge de la dansa, la reverència a la vida xoca amb el desig generalitzat de possessió de la humanitat. S’esvairà la mística del poder creatiu amb la possibilitat de l’evolució? La mistica mai no esvaeix, la humanitat sempre aconsegueix la manera d’evolucionar, sobreviure i transcendir… però no ho farà sense abans saber què la mou per dins. Per superar-se ha d’anar a dins a connectar amb la seva força i reconeixent-se llavors podrà adaptar-se i evolucionar. El desenvolupament dels potencials i l’apropiació de recursos que tota dona té dins seu fan que aquest sigui un viatge de descobriment i retrobament amb els anhels més profunds. Des de dins sorgeix el moviment que origina vida, des de dins sorgeixen les connexions que generen vida, des de dins passa el primer impuls… Què fem amb la mirada fora? Sentim la connexió des del principi. L’atenció. No s’atura. Profund, tan profund i discret com un depredador al desert que ha de caçar la seva presa sense ser vist. Una peça inspirada en la Deessa Celta, representant de l’amor pur, la sexualitat i també vista com a deessa de l’aire.
  • Poblacions on voldria fer la residència: Barcelona
  • Període proposat per fer la residència: Gener-febrer / febrer-març / març-abril
  • Durada prevista de la residència: 4 setmanes
  • Necessiten: Música, última setmana assaigs amb il·luminació
  • Companyia: THE CONSCIOUS MOVE
  • Espectacle: TEMPO
  • Gènere: DANSA
  • Breu resum: El tiempo es algo que nos concierne a todos, nadie está por encima de él y todos somos testigos de sus efectos sobre nuestro ser. Tempo busca plasmar en palabras y danza
    una reflexión sobre lo que es el tiempo, su impacto sobre nuestro cuerpo, nuestro espíritu y la vida misma. La fragilidad de la especie humana, su infinita resiliencia frente a los límites físicos y el profundo miedo de adaptarse a la existencia con un cuerpo que inevitablemente cambia. A ravés de la historia de una bailarina que comparte sus experiencias y su búsqueda del camino de la aceptación, se extiende una invitación a vivir y reflexionar sobre el cómo vivimos y sentimos el tiempo. Este camino induce al cuerpo a soltar los apegos y manifestar en
    movimiento los nuevos panoramas a los que llevan el cambio, el entendimiento y el tiempo.
  • Poblacions on voldria fer la residència: Barcelona
  • Període proposat per fer la residència: Del 9 al 27 de gener de 2023
  • Durada prevista de la residència: 3 setmanes
  • Necessiten: Equip de so i espai apte per la dansa
  • Companyia: LAS CHICAS DEL BARRO
  • Espectacle: COS(I)FICADES
  • Gènere: FANG, TEATRE, DANSA I CIRC
  • Breu resum: Cos(i)ficades és un espai per a reflexionar sobre els cossos que habitem. Cossos que ens venen donats, que no hem triat i amb els que estem compromeses tota una vida. Un espectacle que a partir del fang, el circ, la dansa, el teatre, la música en viu i l’humor, ens transporta a un univers on podem parlar sobre el cos sense tabús.
  • Poblacions on voldria fer la residència: Olot – La Garrotxa
  • Període proposat per fer la residència: Del 2 gener de 2023 al 31 gener de 2023
  • Durada prevista de la residència: 1 mes
  • Necessiten: Espai de 6×6 i mínim 4 metres d’alçada. Equip de so. Vestuari amb dutxes.

ADJUDICADA AL CASAL DE VILAFRANCA – Estrena: Diumenge 22 de gener, a les 12:30h

  • Companyia: PRODUCCIONS ESSENCIALS
  • Espectacle: RERE L’OMBRA DE WENDY I PETER PAN
  • Gènere: TEATRE I  TEATRE D’OMBRES  PÚBLIC FAMILIAR
  • Breu resum: És un espectacle poètic d’ombres immersiu on tot el públic interactua amb l’escena. Un espai de joc per tots els públics. Estem fent una revisió i actualització sobre el mite de Peter Pan en el que volem reflexionar sobre qué significa fer-se gran. Estem buscant un espai per poder estrenar-lo a partir de novembre.
  • Poblacions on voldria fer la residència: Barcelona
  • Període proposat per fer la residència: Del 14/11/2022 al 02/12/2022
  • Durada prevista de la residència: Ideal 20 dies en total, ens podem adaptar. Preferiblement dies consecutius en horari de tarda si hi haguès possibilitat i sino de matins. De 4 a 5 hores al dia.
  • Necessiten: Equip de música, foscor, poder penjar una escenografia molt lleugera ( tres troços de tela que van enganxats al peine per un punt, que es monta i desmonta fàcilment) i si és possible poder disposar de taula de llums i algun foco, però no és imprescindible. Podem assajar sense llums.
  • Imatges i vídeos de l’espectacle en aquest enllaç.
  • Companyia: CIA SILENDUM
  • Espectacle: UNA NEGRA, UNA GORDA I UN MARICA
  • Gènere: TEATRE
  • Breu resum: Una negra, una gorda i un marica sembla l’inici d’un acudit que molts podrien haver explicat en una trobada d’amics fa pocs anys, no? O potser fins i tot ara? Perquè ser negra, gorda o marica ha estat durant molt temps motiu de mofa, de riures i d’exclusió. Una negra, una gorda i un marica és una peça teatral que vol profunditzar i investigaren com vius, com creixes i com et modifica la vida el fet d’haver nascut formant part d’un col·lectiu que no encaixa dins del sistema. Com afrontes la vida quan no formes part de la classe privilegiada? Per això ens servim de tres personatges que els uneix el fet que durant molts anys, per raons diferents, no han trobat el seu encaix dins del món que els envolta. Al tractar-se d’un procés de creació busquem espai per fer una residència de 3 mesos per investigar i coescriure l’obra mentre l’assagem.
  • Poblacions on voldria fer la residència: Barcelona /L’Hospitalet de Llobregat
  • Període: Del 27 de febrer al 12 de març de 2023
  • Necessitats: Imprescindible és únicament la sala, però necessitaríem a ser possible poder posar música. De mobiliari necessitem cadires i taula.
  • Companyia: Companyia Enne
  • Espectacle: SATOR (títol provisional) disposen dels drets d’autor
  • Gènere: Circ
  • Resum: El plantejament d’aquesta creació és un exercici de reflexió sobre el condicionament social, per a això recorro a un paral·lelisme simbòlic entre les conductes d’una persona i un hàmster. El punt de partida és la roda de hàmster, que tendeix a ser objecte de mofa quan un rosegador entra en aquest tipus de rodes suspeses que no porten enlloc. Són rodes estàtiques i les fem servir per exemplificar bucles o situacions sense sentit. De la mateixa manera, les persones instal·len comportaments rutinaris que podrien simbolitzar aquesta roda. Ens entretenim a seguir sèries televisives, veure vídeos virals al mòbil o pujar fotos de les nostres vides a les xarxes socials. Aquestes conductes s’assenten molt ràpidament a les nostres vides sense adonar-nos-en. Es van acomodant a poc a poc i esdevenen necessitats socials sense les quals ens excloem de la societat. Ja no ens recordem com ens comunicàvem. Creiem avançar en el consum irrefrenable, però després d’una sèrie en vindrà una altra, després d’un vídeo t’enviaran un altre i per existir a les xarxes socials hauràs d’estar pujant fotos cada dia. Per arribar on? Ens enfrontem a bucles repetitius de comportaments insulsos. Som com a hàmsters en una roda de consum. En aquesta creació també vull recórrer a dues simbologies mitjançant el televisor/mòbil: Una, el paral·lelisme amb SOMA, la droga inventada per Huxley. L’evasió emocional a través del consum televisiu plasma literalment l’ús de soma a ‘Un Món Feliç’ “… I saben que un sol gram de soma cura deu sentiments malenconiós.”. I l’altra, amb el clàssic ‘Mito de la Caverna’; en aquesta al·legoria on s’expliquen metafòricament l’existència de dos mons (dins i fora d’una caverna) i que allò que es pot arribar a observar dins de la caverna/casa (món dels sentits) per les projeccions de les ombres/televisió són meres aparences de la realitat (món de les essències). És una reflexió sobre de on ens arriben les informacions i qui ens les explica.També vull que el concepte i l’acció de treball es mostri en aquesta DISTÒPIA que volem portar a escena. Per això, recorro al treball a la fàbrica, al metall. En una picada d’ullet a ‘Temps Moderns’ de Chaplin, vull retratar (d’una altra manera) el treball mecànic i rutinari a través del treball de ferreria; ja que els tres artistes saben, han treballat i treballen el ferro. Així, les seves eines seran la soldadora i la radial per exemplificar el taylorisme d’antany i d’ara. Per acabar, vull aclarir que, malgrat les idees evocades, SATOR no desitja reivindicar, criticar ni imposar cap moral de cap mena. No vol, ni cerca, sostenir un discurs polític. Simplement vol reflectir una realitat que existeix de manera àmplia en la societat. És veritat que dissenteixo en la utilització i imposició de certes formes de “progrés”. Escollir entre un Samsung o un Iphone és un exemple de falsa llibertat d’elecció ja que se’ns oblida l’imperatiu de necessitar un mòbil a la nostra societat. Crec que l’única denúncia que pretenc mostrar és que el progrés no és sinònim de millora ni de benestar. La fal·làcia del desenvolupament és actualitat en els nostres temps pandèmics.
  • Poblacions on voldria fer la Residència: Cardedeu/Granollers/ Llinars del Vallés Mataró/Barcelona
  • Període: mínim una setmana, màxim dues setmanes:
    entre el 9 de maig i el  24 de juny/Entre l’1 de octubre al 31 de octubre/Entre l’1 1 de novembre i el 16 desembre
  • Necessiten : Equip de so Espai diàfan i llis, sense inclinació Alçada mínima de 5 metres

ADJUDICADA A LA VERBENA SANT JOAN DE VILATORRADA – Estrena el 19 de març a les 20h

  • Companyia: TOP HAT PRODUCCIONS Roger Pera
  • Espectacle: EXIT, el musical de la meva vida.
  • Gènere: TEATRE – També música, canta i porta pianista- Disposa dels drets d’autor
  • Breu resum: “ÈXIT, el musical de la meva vida”, basat en el seu llibre autobiogràfic Èxit, on tot comença ( Angle Editorial ), és un joc de miralls entre realitat i ficció, amb l’actor recreant al piano alguns dels seus papers en el teatre musical.
  • Poblacions on voldria fer la residència Sant Joan Vilatorrada, Capellades, Premià de Dalt Molins de Rei Begues
  • Període d’assaig: 3 setmanes /Dates entre el dia 01/03/22 i el 20/03/22
    Calculen 3h per dia (de 10h a 13h, en cas de tarda de 18h a 21h) Preferible  8,9 i 10 i I el 15,16 i 17 de març
  • L’estrena hauria de ser el 19 o el 20 de març.
  • Necessitats: Piano i Llums (poden portar ells el teclat)

‘Orígens’ del grup Airun i el Cor Jove del Coro de Sentmenat – Coro de Sentmenat (Estrena el 6 de novembre)

Documents: Origens_dossier

‘Textures’ de Christian Ramos – Ateneu Santfeliuenc (Estrena el 1 d’octubre)

Documents: Textures.pdf

‘Pell de Taronja’ de la Companyia Rasa-Sara Colomino – Casino Prado de Sitges (Estrena el 31 d’octubre)

Documents: PielDeNaranjaCAT.pdf

Iaia – Centre Moral d’Arenys de Munt

Documents: Laia_dossier.pdf

Poldo – Orfeó Lleidatà

Documents: Poldo_dossier.pdf

La Gran Fuga – Casal de Vilafranca

Documents: La_gran_fuga_dossier.pdf

La Ciutat Llunyana – Lluïsos d’HortaLa
Documents: La_ciutat_llunyana.pdf