Comparteix-ho

Aquest 2025 la XTAC programarà 125 actuacions de 14 espectacles arreu del país

 
Per aquest any 2025 la Xarxa de Teatres d’Ateneus de Catalunya (XTAC) té programades un total de 125 actuacions, entre les que destaquen les 32 funcions del musical SICALÍPTIQUES, les 16 representacions de l’obra BERTA I MARIÀ, i els 11 concerts del grup BRATIA.

En total, la programació d’enguany inclou 14 propostes d’estils diferents -des de teatre fins a música, dansa i espectacles familiars- que realitzaran una gira en el circuit de 39 teatres d’ateneus d’arreu del país que formen part de la Xarxa.

El musical SICALÍPTIQUES, que s’estrenarà el proper 1 de març en el teatre d’El Centre Gràcia, és una coproducció de la companyia Le Croupier i la Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC), creada pel dramaturg Josep Maria Miró, dirigida per Xavier Albertí, i interpretada per Mont Plans, Aina Sánchez i Carles Cors. Es tracta d’un espectacle inspirat en el Paral·lel com a porta d’entrada de la modernitat a Catalunya, que, a través del cuplet, recull el prodigiós llegat d’aquesta època i geografia que és la gran vàlvula de transformació urbanística, política i social de principis del segle XX. Segons l’autor, “aquest gènere musical difícilment classificable i de doble sentit esdevé un autèntic manifest ideològic de la primera aparició d’una cultura de masses local. Les cupletistes es converteixen en les abanderades d’una dona nova, artista i empresària de si mateixa, i perfectament conscient que per construir una avantguarda cal explotar la provocació i l’art de escàndol”.

BERTA I MARIÀ és una comèdia sobre l’evolució d’una parella que es fa i desfà, i on l’amor perdura malgrat tot, interpretada per Roger Pera i Lali Barenys, amb l’autoria del dramaturg Ever Blanchet i la direcció de Maria Clausó. L’obra reflexiona en clau d’humor sobre com les relacions íntimes evolucionen al llarg del temps en el si d’una parella de 50 anys. Mentre la Berta (Lali Barenys) està més viva i activa que mai, el Marià (Roger Pera) sembla que ha perdut l’interès per la seva esposa. L’atracció sexual ja no és recíproca, i la passió i el foc que un dia els va unir ha desaparegut totalment.

En els seus concerts, BRATIA uneix el nomadisme de la música gitana amb el so dels balcans, creant un univers sonor molt peculiar que veu de l’energia i elegància del jazz manouche, fent honor a la “germanor” a què fa referència el propi nom d’origen eslau de la banda. El grup liderat per del contrabaixista serbi establert a Barcelona Ivan Kovačević presenta una proposta única que conjuga la riquesa musical dels països balcànics amb el gipsy jazz.

LO CANT DE LES ÀNIMES MUDES és un musical de la companyia La Tremenda, dirigit per Víctor Àlvaro, amb música original d’Ismael Dueñas i dramatúrgia de Jordi Vilà a partir de textos i poemes de Víctor Català. L’obra explica com en el si de dues famílies rurals catalanes, que acumulaven anys de disputes i baralles per les terres, germina la llavor d’un nou amor entre l’hereu i la pubilla de cada casa, el que podria capgirar aquesta situació. Aquest espectacle, guanyador del Premi TeatreMusica.cat a la millor direcció, es podrà veure en 8 teatres d’ateneus.

També ha tingut molt bona acollida CAT FALLING (aka Katfollin), una divertida comèdia intergeneracional que retrata una curiosa amistat basada en la tolerància protagonitzada per Ricard Borrell i Aina Borrell, dos actors que són pare i filla a la vida real. L’obra de Gerard Florejachs, fundador de l’agència de guionistes 12monos TV i autor també de Sotinho, Llorar x llorar i Lo cerebro, està dirigida pel mateix Ricard Borràs i planteja si es pot ser amic d’algú 45 anys més gran o més jove amb qui no es té, en principi, cap afinitat.

Dansa, música i espectacles familiars

En l’àmbit de la dansa, la programació XTAC 2025 inclou quatre espectacles, que sumen un total de 16 actuacions en teatres de la Xarxa: RITMES MELÒDICS, un diàleg musical entre la ballarina de claqué Laia Molins i el pianista Jofre Fité, en el que, amb cada pas rítmic i cada acord, construeixen una narrativa sonora que desperta els sentits; VOLUXA, una obra de l’Esbart Morbaleny estrenada en el Festival Ésdansa on la dansa i la música prenen un paper igual de rellevant, amb música original en directe creada paral·lelament a la coreografia; DANSES VIVES, un projecte de l’Esbart Català de Dansaires que recull una mostra de les danses tradicionals que segueixen ballant-se avui en dia arreu del país; i DANSES SENYORIALS, un espectacle de l’Esbart Morbaleny que fa un recorregut pel territori català a través de diferents danses que reflecteixen el caràcter senyorial de la geografia del país i aportant un valor històric a cada regió.

Pel que fa a la música, a part dels 11 concerts de BRATIA, s’han programat 14 actuacions més: 7 d’EL VIATGE DE LES MANS, una proposta musical que connecta els textos dels primers poetes i poetesses catalans amb els dels poetes i artistes d’avui, amb Toni Xuclà (guitarres i composició), Clàudia Cabero (veu i guitarra) i Gemma Abrié (contrabaix i veu); i 7 de la SWING ENGINE ORCHESTRA que presenta, en format nonet, interpretacions amb arranjaments originals inspirats en l’era de les big bands i els crooners dels anys 30 i 50.

L’oferta d’espectacles familiars d’aquest any s’ha gestionat a través de la Fundació La Roda i la formen les obres VERSUS -un espectacle de petit format de la Cia. Passabarret que treballa diferents números de repertori pallasso, combinant-los amb elements malabars, des de la ironia i l’humor absurd– i Rrrrrr. HISTÒRIA D’UNA ERUGA -un espectacle de dansa i titelles per a nens de dos a cinc anys de la companyia Príncep Totilau.

Finalment, la programació 2025 inclou també d’EL TARTUF, interpretat per la companyia Quatre per Quatre i dirigit per Frederic Roda, que posa en escena aquest clàssic del teatre universal escrit per Molière, amb traducció al català de Joan Oliver.

Deixa un comentari