PRODUCCIÓ FAC 

Cada any la Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC), a través de la Xarxa de Teatres d’Ateneus de Catalunya (XTAC), coprodueix un espectacle ideat expressament per representar-se als diferents ateneus de la Xarxa. La producció que s’ha escollit per a l’any 2026 és l’obra “L’ARQUITECTE PROHIBIT“, de la companyia La Tremenda, un espectacle que es programarà de febrer a novembre de 2026.

Tots els teatres d’ateneus membres de la XTAC programen aquest espectacle al llarg de l’any, ja que la Xarxa té com a objectiu dinamitzar aquests espais teatrals oferint formació als programadors, avantatges i descomptes econòmics en la programació d’espectacles, un ampli catàleg d’obres disponibles per girar, així com un intercanvi permanent entre els teatres que en formen part.

L’ARQUITECTE PROHIBIT

MÉS IMATGES

IMATGE 1   /   IMATGE 2   /   IMATGE 3

Cent anys després de la seva mort, ens preguntem: Què hauria passat si Antoni Gaudí no hagués existit?

Dirigida per Martí Torras Mayneris i interpretada per Clàudia Abellán, Paula Amell, David Bonilla, Arnau Fà, Lu Martín, Abril Morera, Gerard Portolés, Queralt Sánchez i Alba Serrano, l’obra s’inspira en la figura d’Antoni Gaudí per commemorar el centenari de la seva mort, que es celebrarà aquest proper any 2026.

L’ARQUITECTE PROHIBIT, que s’estrenarà el proper 31 de gener en el teatre de l’Ateneu Unió de la Colònia Güell i, posteriorment, girarà pels escenaris de la Xarxa de Teatres d’Ateneus de Catalunya (XTAC), és un homenatge crític i poètic al llegat de Gaudí. L’obra, que retrata una Barcelona on l’art i l’arquitectura han estat esborrats per un règim autoritari, explora què passa quan la memòria s’esvaeix i com l’art pot tornar a bategar a través de les persones.

La ciutat de Barcelona ha donat l’esquena al seu llegat. No hi ha herència. No hi ha abans. El passat s’ha oblidat. Cinquanta anys després de la tragèdia que va sacsejar Europa, el nou ordre implantat a tot el continent, cull els fruits d’una societat altruista i entregada a la comunitat. No hi ha sequeres, no hi ha fam. I enmig d’aquesta idíl·lica utopia, un grup d’universitaris descobreix un llibre prohibit. La porta a un món desconegut que definirà el seu futur. La passió dels joves arquitectes fon el passat i el present en un nom: Antoni Gaudí. Un home que va ser capaç de deixar empremta amb les pedres, de convertir els edificis en històries i relats. Però el que per uns és una fortuna, per la resta és un acte infame. Alin, Sezi, Naal i Kram, són condemnats a esborrar de la seva ànima qualsevol nova idea que aquell llibre els hagi pogut contagiar. Però per molt que els obliguin, la llavor de l’arquitecte prohibit ja forma part d’ells.

La Tremenda és una companyia jove que aposta per espectacles interdisciplinaris amb la música com a motor creatiu. Treballen col·lectivament, col·laborant amb artistes de trajectòria reconeguda i apostant per l’autoria catalana contemporània. Amb L’ARQUITECTE PROHIBIT, la companyia té la voluntat d’obrir debats al voltant de la nostra identitat artística com a societat i d’alguns dels elements que més ens distingeixen de cara al món, a més de reflexionar en com han influït aquests en el nostre dia a dia.

ESTRENA: 31 de gener a les 11h – Ateneu Unió de la Colònia Güell

1 de febrer a les 18h – Ateneu Igualadí
6 de febrer a les 19:30h – Casino de Calaf
7 de febrer a les 20h – Amics de les Arts i Joventuts Musicals de Terrassa
8 de febrer a les 18h – Centre Catòlic de Sants
22 de febrer a les 18h – Lluïsos d’Horta
28 de febrer a les 20h – Centre Moral d’Arenys de Munt
1 de març a les 18:30h – El Coro de Sentmenat
7 de març a les 19h – La Lliga de Capellades
14 de març a les 19h – L’Avenç d’Esplugues de Llobregat
15 de març a les 19h – Casal de Castellbisbal
21 de març a les 19h – Sant Jaume Premià
22 de març a les 18h – Casino L’Aliança del Poblenou
18 d’abril a les 19:30h – El Círcol Catòlic de Badalona
19 d’abril a les 19h – El Centre de Gràcia
24 d’abril a les 21h – Ateneu Santfeliuenc de Sant Feliu de Llobregat
26 d’abril a les 18h – La Cate de Figueres
1 de maig a les 18h – Foment Cultural i Artístic de Molins de Rei
3 de maig a les 18:30h – Casal de Vila-Rodona
10 de maig a les 18h – El Casino de Sant Andreu de la Barca
17 de maig a les 18h – Ateneu de Guissona
24 de maig a les 19h – Diadema Corberenca de Corbera de Llobregat
29 de maig a les 20:30h – Ateneu de Sant Just Desvern
7 de juny a les 19h – Aliança Palmarenca de La Palma de Cervelló
11 de juny a les 20h – Casino Prado de Sitges
12 d’octubre a les 18:30h – Centre Democràtic de Caldes de Montbui
17 d’octubre a les 19h – Ateneu Aliança de Lliçà d’Amunt
18 d’octubre a les 18h – Casal de Sant Andreu de Llavaneres
24 d’octubre a les 19h – La Massa de Vilassar de Dalt
25 d’octubre a les 18:30h – El Centre de Llorenç del Penedès
30 d’octubre a les 20h – Centre Cultural Teatre de Sarrià
31 d’octubre a les 19h – Centre Cultural Teatre de Sarrià
1 de novembre a les 18h – Centre Cultural Teatre de Sarrià
7 de novembre a les 20:30h – Casal Societat La Principal de Vilafranca del Penedès
15 de novembre a les 18h – Ateneu Torrellenc

ANYS ANTERIORS

A través del cuplet -una amalgama de cançó, dansa i comportament escènic- SICALÍPTIQUES proposa un viatge pel gènere, els seus protagonistes i les seves sorprenents històries. Un espectacle que barreja música en directe, humor i sensibilitat en la recuperació d’aquest important patrimoni artístic i musical que esdevé l’imaginari de tot un temps, ja que, a Catalunya, els cuplets són més que una simple forma d’entreteniment; són una expressió de la identitat cultural i un reflex de la història social del país. Amb la seva rica tradició i el seu impacte continuat, els cuplets són tot un referent de la cultura popular catalana.

Le Croupier és una companyia gironina que porta des del 2014 vinculada al gènere dels cuplets i el cabaret amb espectacles com “Esperança Dinamita”, escrit per Josep Maria Miró, o “Dinamita la Sarsuela” dirigida per la mateixa Mont Plans i amb la col·laboració de Merche Mar.

Aquest 2025, amb motiu de l’encàrrec realitzat per la Federació d’Ateneus de Catalunya, Le Croupier, novament al costat d’Aina Sánchez i Carles Cors, amb l’acompanyament de Mont Plans, estrenarà un espectacle on aquest gènere en serà el protagonista. El muntatge en aquesta ocasió serà dirigit per Xavier Albertí i escrit per Josep Maria Miró, ambdós amb àmplia experiència sobre el gènere.

sicalíptica
1. adj carnal, concupiscent, eròtica (col·loquial)

SICALÍPTIQUES és un espectacle inspirat en el Paral·lel de principis de segle XX. A través del cuplet es recull el prodigiós llegat d’aquesta època i geografia, porta d’entrada de la modernitat a Catalunya i moment de grans transformacions urbanístiques, polítiques i socials. Segons l’autor, “aquest gènere musical, difícilment classificable i de doble sentit, esdevé un autèntic manifest ideològic de la primera aparició d’una cultura de masses local. Les cupletistes es converteixen en les abanderades d’una dona nova, artista i empresària de si mateixa, i perfectament conscient que per construir una avantguarda cal explotar la provocació i l’art de escàndol”.

DOSSIER “HE MORT EL POP”

Tres drames sobre les passions humanes, tres conflictes socials i classistes, i tres desenllaços punyents i ben diferents. Un teatre vigent en tots els aspectes; pur espectacle representatiu del món d’avui en un muntatge que consta de cinc parts: La primera, una introducció, on reflexionem sobre les dues obsessions de Guimerà, l’amor i la mort. Seguidament, tres parts on reproduïm els finals de “Manelic”, “Mar i Cel” i “Maria Rosa” acompanyats d’unes escenes plenes d’ironia relacionades amb els protagonistes d’aquestes obres: Manleic, un mite nacional que ja n’està tip, Blanca i la hipocresia del món actual i, finalment, el cruel destí de Maria Rosa, a la presó per assassina, on rep propostes molt modernes per treure rèdit comercial a la seva situació. Finalment, un epíleg musical on es respon a les acusacions que apareixen de tant en tant sobre la vigència de Guimerà.

En commemoració dels 100 anys de la mort d’Àngel Guimerà, i en motiu de l’any Guimerà 2024, APUNTA TEATRE i la FEDERACIÓ D’ATENEUS presentem l’espectacle “HE MORT EL POP”una paròdia amable sobre el món i els personatges d’Àngel Guimerà obra de Lluís-Antón Baulenas.

Tot el que Guimerà es va descuidar d’escriure…

L’obra consisteix en un recull de tres de les peces més rellevants de l’autorMar i cel (1888), Maria Rosa (1894) i Terra baixa (1897)-, però, en comptes de representar-les un cop més, i des de la complicitat amb el gran autor, ens preguntem què se’n devia fer d’en Manelic, de la Blanc o de la Maria Rosa. I ens ho preguntem amb broma i ironia, des de l’amor i, no cal dir-ho, l’admiració. Una desconstrucció de cadascun dels textos amb un tractament de comèdia, on pretenem apropar-nos a la prolífica trajectòria de Guimerà des d’un altre punt de vista: la contemporització dels clàssics. Una proposta universal amb l’objectiu de fer arribar els treballs de l’autor al públic actual.

Estrena i gira: L’estrena va ser el 4 de febrer de 2024 al Teatre de Sarrià. L’obra va girar per 31 ateneus de la XTAC, a més a més de participar d’una programació especial amb representacions a Catalunya Nord (Vinçà i Pessillà de la Ribera). Ha portat al teatre a més de 2000 persones..

FITXA ARTÍSTICA

Autor: Lluís-Anton Baulenas

Direcció: Marc Vilavella   Música original: Marc Sambola

Actors: Antonio del Valle  /   Rafaela Rivas   /   Bernat Cot   /   Francesc Marginedes

DOSSIER “HE MORT EL POP”

Pau Casals ofereix un concert a la Casa Blanca, convidat pel president Kennedy. És l’any 1961. Des de l’exili, Casals manté la seva creuada a favor de la pau al món i el retorn de la democràcia a Espanya. Kennedy és la gran esperança per evitar que la guerra freda esclati en una guerra real de conseqüències inabastables. Casals i Kennedy s’admiren, però tenen idees ben diferents. El món penja d’un fil i les tisores per tallar-lo estan en ben poques mans.

Dues persones que parlen. Que dialoguen. Dues persones que recorden, que s’emocionen, que entren en conflicte. Un espai i uns personatges. Això és teatre. Teatre que enganxa, que planteja interrogants, que ens fa pensar. Teatre amb majúscules. Això és “Un Concert a la Casa Blanca“. Casals i Kennedy que es troben i parlen. I miren més enllà. I viuen situacions impossibles. I ho fan dalt d’un escenari. I els podem sentir. Kennedy i Casals. Dues personalitats fortes i convençudes que es van asseure per parlar cinc minuts i en van parlar més de cinquanta. Escoltem-los i revisquem-los.

Un espionatge d’aquella conversa, un ull indiscret fidel al que es van dir i que s’imagina el que s’haurien volgut dir.

El 22 d’octubre de 2023 es compliran 50 anys de la mort de Pau Casals i “Un concert a la Casa Blanca” és un espectacle absolutament idoni per recordar el Mestre i actualitzar el seu missatge humanista, artístic i de pau, ara que l’amenaça de la guerra global i nuclear torna d’una manera sorprenent i real.

Estrena i gira: L’estrena va ser el 25 de març de 2023 a El Vendrell. L’obra va girar per 35 ateneus de la XTAC, a més a més de participar d’una programació especial amb representacions a Catalunya Nord (Vinçà i Pessillà de la Ribera). Ha portat al teatre a més de 2000 persones..

Companyia: La Drecera

Autor: Jordi Roigé

Direcció: Llorenç Rafecas

Actors:

Roc Esquius és J.F. Kennedy

Mingo Ràfols és Pau Casals

Mercè Pons és Jacqueline i altres

DOSSIER “UN CONCERT A LA CASA BLANCA”

Què és l’òpera? Segurament si féssim una enquesta ràpida a peu de carrer tothom, amb major o menor mesura, coincidiria amb el mateix: grans i ampul·losos decorats, orquestra generosa, teatres enormes, arguments a vegades una mica incomprensibles i fins i tot un cert elitisme, però sobretot, unes persones que canten d’una manera “diferent”.

L’òpera és en essència un art especial perquè els seus interprets canten en un estil que no es dóna en cap altra disciplina artística. Seria acceptat doncs cantar òpera sense cantar operísticament? I a l’inrevés: el rock, el heavy o el pop serien també acceptats amb la veu operística? Quasi Opera intenta resoldre aquests i altres enigmes en un divertit espectacle on tres tenors, hauran de superar una sèrie d’obstacles materials, artístics i sensorials per dur a bon port un concert.

Ezequiel CasamadaAlbert Mora i Miquel Cobos van passar la temporada 2013-2014 en un autobús recorrent de punta a punta tota França, representant el celebrat espectacle Operetta, de Jordi Purtí i Cor de Teatre. Els seients no eren precisament còmodes i les distàncies i el temps compartit, afavorien l’aparició de tot tipus d’activitats simpàtiques i creatives.

Mig de broma mig seriosament, els tres cantants d’aquella soferta, però magnífica gira, van començar a deixar volar la seva imaginació. Així, el 2017 es va fundar la companyia Il·luminati amb la seva primera obra Tenors, que encara avui en dia està en ple funcionament. Per aquest segon espectacle han seguit amb la mateixa filosofia de barrejar òpera i humor.

Quasi Opera neix amb la voluntat de fer passar una bona estona i també pretén fer reflexionar una mica sobre els límits i les convencions de l’art en general i del cant en particular.

Estrena i gira: L’estrena va ser el 23 de gener de 2022 a La Cate de Figueres. L’obra té programats més de 30 bolos en llocs com Calaf, Sitges, Reus o Capelladesal, que es duran a terme al llarg de l’any 2022.

Companyia: Il·luminati

Idea original, dramaturgia i direcció:

Ezequiel Casamada, Miquel Cobos i la col·laboració en la direcció d’Anna Moliner

Actors:

Ezequiel Casamada i Miquel Cobos (cantants)
Daniel Garcia / Gregori Ferrer (pianista)

Durada aproximada: 60-65 minuts.

Documents: Dossier de premsa ‘QUASI OPERA’

36 preguntes que faran que t’enamoris és una comèdia romàntica inspirada en l’experiment que el psicòleg Arthut Aron va fer el 1997 sobre com es genera la intimitat. Es tractava d’un qüestionari de 36 preguntes que diverses parelles de desconeguts havien de respondre. Encara que l’experiment pretenia únicament investigar sobre la intimitat, el cas és que, després d’aquelles sessions, més d’una parella s’havia enamorat.

No fa falta gaire estona perquè la Aura (Laura Correa) i en Roc (Xavier Alomà) s’adonin que ells dos no tenen res en comú. És més: no se suporten. Però, tot i això, es presten igualment a participar en l’experiment sociològic al qual s’han inscrit voluntàriament. Hauran de sotmetre’s a un qüestionari de 36 preguntes que els portaran de forma inevitable a intimar l’un amb l’altre. Diverses parelles, abans que ells, ja han participat en aquest experiment i s’han enamorat. Els passarà el mateix a ells? No ho sabrem fins que no contestin les 36 preguntes que faran que t’enamoris.

Estrena:
– 23 de gener de 2021 al Casal de Llavaneres
Companyia:
– Els McGregor Teatre

Director:
– Pere Anglas
Actors:
– Xevi Alomà i Lara Correa

Un musical a càrrec de Clara Solé, sota la direcció artistica de Daniel Anglès. Una jove companyia de teatre musical és dedica a viatjar per tot Catalunya creant musicals a mida per la població on van a parar. Es preparen coneixent la història i habitants del lloc on actuen i creen un espectacle únic i personal. Però no són gaire organitzats, i aquesta vegada han arribat tard al teatre. El públic ja ha ocupat les seves localitats. Els sis actors i actrius de la companyia hauran d’improvisar un musical únic i repetible passant per tots els grans èxits del gènere amb la principal ajuda del públic. Un espectacle familiar i participatiu amb el que tornaràs a sentir els clàssics que tant et remouen, descobriràs mil maneres diferents de fer teatre musical i tu seràs qui decideix per on condueixes l’espectacle.
Estrena:
– 15 de setembre de 2019 a Lluïsos de Gràcia
Companyia:
– Sus4
Director:
– Clara Solé
L’espectacle és un recorregut per diversos temes de la Nova Cançó, tant presents els darrers mesos gràcies a la recuperació espontània que n’ha fet la gent als carrers arrel dels fets d’octubre de 2017 i tots els esdeveniments que s’han anat produint. ‘OCTUBRE. Cançons per la llibertat’ és també, doncs, una invitació a reflexionar sobre aquests aspectes a través de la interpretació de l’A Grup Vocal, i la direcció artística de Marc Sambola.
Estrena:
– 30 de setembre de 2019 al Teatre Sarrià
Companyia:
– A Grup Vocal
Director:
– Marc Sambola
En motiu de la celebració, l’any 2017, del 150è aniversari del naixement de Puig i Cadafalch, la Federació d’Ateneus de Catalunya, Teatre Obligatori i la Xarxa de Teatres d’Ateneus de Catalunya han co-produït un espectacle teatral basat en la vida i obra del rellevant arquitecte, historiador i polític català, amb el suport econòmic de la Diputació de Barcelona.
L’actor Sergi Mateu accepta el repte d’enfrontar-se a un monòleg escrit i dirigit per Marc Rosich que pretén apropar la vessant més humana del personatge. Un peça bastida a partir de fragments de les seves memòries i d’una selecció dels seus discursos més famosos.
Estrena:
– 30 de setembre de 2017 a Lluïsos de Gràcia
Companyia:
– Teatre Obligatori
Director:
– Marc Rosich
L’Auca del Senyor Esteve, la primera producció de la FAC, és una producció teatral, feta per encàrrec de la Federació d’Ateneus, pensada especialment per arribar al públic de sempre. Per la producció del 2017-2018, la Federació d’Ateneus aposta i coprodueix una obra de teatre clàssica: L’auca del senyor Esteve. Es tracta de la versió adaptada de Santi Sans, i dirigida per Frederic Roda, i representada per el grup de teatre amateur Quatre per Quatre de Granollers.
Estrena:
– 5 de març de 2017 a Lluïsos d’Horta
Companyia:
– Quatre per Teatre
Director:
– Frederic Roda i Fàbregas